Relația sănătoasă cu mâncarea se construiește de mic

de admin
Relatia sanatoasa cu mancarea se construieste de mic

Știu, e greu în ritmul în care ne trăim viața în ziua de azi, să mai alocăm timpul, resursele și energia cuvenită mâncării. De aceea de multe ori cedăm și facem alegeri nesănătoase. Din păcate, alegerile noastre îi afectează și pe cei mici încă de la vârste fragede. În plus, faptul că sunt expuși zilnic la tot felul de reclame TV sau stradale pentru alimente și gustări nesănătoase, face totul să fie mult mai greu de gestionat.

Nu știu încă ce voi face când va mai crește micuțul meu însă, de când am început autodiversificarea și până acum, am avut câteva principii după care m-am ghidat și sper că, în acest fel, să îi fi asigurat o bază și un start sănătos.

Fara zahar

Una dintre frazele pe care le aud în jurul meu extrem de des este “Lasă dragă, noi am mâncat zahăr de mici și uite că suntem bine sănătoși”. Așa e, când eram noi, părinții și mai ales bunicii noștri mici, zahărul nu era un pericol atât de mare. Știi de ce? Pentru că nu era pe toate gardurile. Erau produse puține în magazine iar zahărul, ca atare sau în preparate, se folosea moderat, în cantități mici.

Acum sunt alte vremuri și alte tentații. Piața de consum s-a dezvoltat dar a evoulat și medicina, știința. Sunt atâtea studii și statistici conform cărora consumul zahărului în exces dăunează sănătății! De ce nu am ține cont de ele? Sigur, bebelușii și copiii în general au nevoie de alimente dulci, dar dulci în mod natural.

Fructele proaspete de exemplu sunt suficiente în primul an de mese solide. Ele se pot utiliza și pentru a da gust dulce diverselor gustări dulci (brioșe, tarte, budinci, etc).Ulterior, introducerea altor îndulcitori (fructe uscate, sirop de agave, miere, sirop de arțar, etc) în preparate, se face cu moderație și poate doar la ocazii speciale. Motivul e foarte simplu: dacă de la vârste atât de fragede le alterăm gusturile și le deschidem apetetitul pentru alimente dulci, le vor alege cu precădere și pe viitor. În plus, zahărul inclus în alimentație atât de devreme poate cauza probleme de sănătate majore pe termen lung, de la carii, diabet, obezitate și toate bolile ce decurg din acestea.

Încă dinainte să am copil, citeam atent etichetele produselor pe care le cumpăram. De abia ulterior mi-am dat seama că o cantitate extrem de mare de produse destinate copiilor foarte mici (+6 luni) au zahăr adăugat. Acest lucru este îngrijorător. Mai rău, din lipsă de informare, le este adăugat zahărul sau sarea în mâncarea gătită în casă, sub vârsta de 1 an.

Prepar mâncarea de la zero, cu ingrediente proaspete, de calitate și de proveniență sigură, fără conservanți, coloranți și alți aditivi.

Țin minte că în copilărie (și până în ziua de azi) mama mea făcea absolut toată mâncarea în casă, de la supe, ciorbe și fripturi până la paste, tăiței, pâine, biscuiți și prăjituri. Ba mai mult, tata se implica sau gătea de multe ori doar el pentru noi. Având acest exemplu în familie am fost și eu motivată să fac la fel.

Datorită lor, ador să fac pâine și aluat în casă de exemplu. Tot procesul îmi aduce aminte de mama și bunicile mele și datina de la sat conform căreia pâinea se făcea săptămânal în gospodărie, iar apoi se cocea în cuptoare mari de lut. Seara, mirosul de pâine, proaspăt scoasă din cuptor, ne ademenea pe toții copiii de pe uliță, spre casă.  În multe cazuri însă, obiceiul de a găti în casă se pierde, fie din lipsă de timp, fie pentru că tentațiile de a cumpăra ceva gata făcut, la care cel mic poftește pe moment, sunt mult mai mari.

În plus, mare parte din ingrediente veneau mai demult direct de la sursă. Bunicii noștri trăiau la țară, creșteau vaci, porci, găini, oi etc. Verile le petreceam acolo și participam cu drag și spor la toate activitățile agricole: săpam cartofi, smulgeam buruieni, udam grădina. Când ne întorceam la oraș, veneam mereu încărcați cu aceste experiențe dar și cu produse (ouă, lapte, brânză, carne, făină, legume, fructe). În ziua de azi, puțini copii mai au acces direct la așa ceva.

ravioli spanac ricotta

Eu am noroc cu faptul că părinții mei se îngrijesc de o grădină și o livadă. Nu am să uit cum, vara trecută, după ce a refuzat constant roșiile cumpărate din piață, cel mic al nostru le-a savurat cu o plăcere de nedescris pe cele proaspăt culese din grădina bunicilor. Cu câtă poftă înfulecă legumele din supă atunci când află că sunt “legume bune-bune de la bunica și bunicul din grădină”.

Weekendul trecut, tot el a făcut senzație printre prieteni când s-a dus periodic printre straturi să rupă cozi de ceapă verde și să le ronțăie fericit. Știam că îi place ceapa verde, însă cred că îi place și mai mult atunci când e direct de la sursă și o culege el singur.

Cred că e important ca cei mici să afle despre proveniența ingredientelor: unde au crescut cum au ajuns la noi și cum se pot transforma în ceva delicios prin modul de preparare și mai ales la ce ne ajută ele. Îi spun mereu lui Alex despre vitamine și nutrienți și despre rolul lor în corpul nostru. Sigur, o fac pe înțelesul său și se uită fascinat la mine iar apoi repetă încântat.

Gătesc împreună cu cel mic

Gătind de la zero, alegând ingredientele cu grijă, citind etichetele, avem siguranța unei mese cu adevărat hrănitoare. În plus, copiii pot fi implicați în tot procesul, de la vârste mici. Satisfacția pe care o au și experința senzorială la care sunt expuși aduce beneficii pe termeni lung. Capătă încredere în sine și învață să fie independenți, pentru că dobândesc noi abilități, acele “life skills” pe care puțini tineri le mai au. Mai jos făceam fursecuri cu nucă și scorțisoară.

Nu e tot timpul ușor să fac ceea ce mi-am propus și vine cu tot felul de provocări. Se întâmplă din ce în ce mai des ca cel mic să vadă și să ceară ceva plin de zahăr sau preparat necorespunzător și din ingrediente care lasă de dorit. Îi explic motivele pentru care nu am cum să îi ofer acel lucru și îi dau o alternativă sănătoasă. De aceea încerc să iau tot timpul cu mine, fructe, gustări făcute în casă, nuci și semințe sau iaurt. Până acum a înțeles de fiecare dată și nu au existat frustrări.

Sper ca pe viitor, după ce va mai crește și nu voi mai avea cum să-i controlez meniul să poată singur să facă alegeri echilibrate și sănătoase când va veni vorba de mâncare. De aceea cred că e importantă educația în domeniu și că e nevoie de inițiative globale.

Așa se face că, în urmă cu aproape două luni am aflat, din întamplare, de initiațiva lui Jamie Oliver.  Citind mai multe detalii despre ea și regăsindu-mă în ceea ce își propune să îndeplinească m-am hotarât să mă implic și să o sprijin. Așa că am aplicat pentru a fi ambasdor.

FOOD REVOLUTION DAY

Relatia sanatoasa cu mancarea se construieste de mic

Food Revolution este o mișcare la nivel global, care iși propune să provoace o dezbatere și să producă o schimbare reală în felul în care copiii noștri abordează, consumă și înțeleg mâncarea. O educație alimentară mai bună înseamnă alegeri corecte din punct de vedere nutrițional și implicit o rată a obezității și a problemelor asociate cu aceasta mai mică.

În urmă cu o săptămână am intrat în legătură și cu ceilalți ambasadori din țara noastră, care m-au primit cu brațele deschise în comunitate. De la ei am aflat că pe data de 20 mai va avea loc FOOD REVOLUTION DAY – La Conac. Este un eveniment care nu trebuie ratat!

Așadar, Sambătă, 20 mai, între orele 10:30 – 13:30 la Conacul Golescu Grant, copiii cu vârste între 6 si 12 ani pot învăța să gătească sănătos câteva rețete ce aparțin vestitului jamie Oliver, îndrumați de o parte din ambasadorii Food Revoulution. În acest timp, părinții îi pot lăsa pe cei mici să se desfășoare în voie, fiind invitați să participe la o oră de fitness Revolution – Powered by Valentin Vasile.

Dacă ți-a plăcut acest articol, m-aș bucura să îmi spui părerea ta, într-un comentariu mai jos. Deasemenea, pentru a nu pierde viitoarele articole, te poți abona la Newsletter sau să dai “like” paginii de Facebook.

Facebook comments

ALTE RETETE SIMILARE

Lasa un comentariu